Παρασκευή, 20 Ιουλίου 2012

Η Γλώσσα που μου δόθηκε, είναι Ελληνική


Η Ελληνική γλώσσα είναι μια πολύ πλούσια, πολυεκφραστική και νοητική γλώσσα. Γεννήθηκε απο την ανάγκη να καλύψει τις ανάγκες έκφρασης της Ελληνικής σκέψης, διαννόησης και συναισθηματικού πλούτου του συγκεκριμένου λαού  και εξελίχτηκε παράλληλα με αυτά. Πιστεύω ως ένα ζημείο, έφτασε στο ζενίθ της, όχι γιατί δεν μπορούσε να προαχθεί ακόμα περισσότερο, αλλά γιατί η ίδια η νόηση και συναισθηματική ανάγκη απλά πήραν την κατιούσα. (Συγχωρέστε με κύριε Μπαμπινιώτη, αλλά δεν ήμουν ποτέ fun σας.)

Έχοντας την τύχη να γνωρίζω πέντε μισή γλώσσες, το ενάμιση εκ των οποίων είναι Ασιατικού πολιτισμού, τολμώ να πω πως έχω τη δυνατότητα να προβώ σε συγκρίσεις τόσο γλωσσολογικές όσο κι πολιτισμικές, λόγω της συναναστροφής με τους ίδιους τους λαούς, των ομιλούντων γλωσσών. Κι αυτό που μου προκαλεί υποχθόνια εντύπωση, είναι η προστακτική έγκλιση της Ελληνικής γλώσσας και η «έγκλιση ευγενίας», χρησιμοποιώντας καταχραστικά την ελληνική γραμματική ορολογία προκειμένου να γίνω καταννοήσιμος, άλλων γλωσσών ανατολικής προέλευσης. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στην Ελληνική και Ταϊλανδική γλώσσα, μια και είναι οι πρώτες που έμαθα στη ζωή μου και γιατί ζώντας στην Ελλάδα τώρα πια, έρχομαι αντιμέτωπος καθημερινά με την χρήση  κι συχνά διακόρευση της.

Στην Ταϊλανδική γλώσσα, μάλλον γραμματική, απουσιάζει η προστακτική έγκλιση. Αντιθέτως για παραίνεση ή προτροπή κάποιας ενέργειας, χρησιμοποιείται η «έγκλιση ευγενίας». Πιθανόν να διερωτάστε πως είναι δυνατόν να υπάρχει ένα τέτοιο γλωσσολογικό φαίνομενο κι  είναι μια έλλογη απορία, όμως η απάντηση εναπόκειται στην καταννόηση της ίδιας της εξελικτικής ιστορίας των δυο πολιτισμών και φοβάμαι πως είναι μακρόχρονο κι άτοπο να αναλυθεί εδώ μέσα. Ας πούμε χοντρικά, ότι το ίδιο το ρήμα σε αυτή την «έγκλιση», αποτελεί την πεμπτουσία του ρήματος «παρακαλώ» ως συνθετικό με το χρησιμοποιούμενο ρήμα.

Θα μου πείτε στα Ελληνικά, γίνεται με τη χρήση των βουλητικών ρημάτων και του πλάγιου λόγου, άλλη μια απόδειξη του πλούτου της Ελληνικής γλώσσας, προκειμένου να εξυπηρετήσει γραφικούς πλέον τρόπους επικοινωνίας, οπότε έχουμε και λέμε:
«Θα μπορούσατε να πάρετε αυτό;»
Απο την άλλη έχουμε και την προστακτική έγκλιση, όπου η παραπάνω πρόταση των εφτά λέξεων απλά γίνεται:
«Πάρτε αυτό!», προστακτική έγκλιση και γραπτώς ακολουθείται απο θαυμαστικό.

Πείτε μου τώρα, πόσες φορές τη μέρα χρησιμοπιείτε βουλητικά ρήματα με πλάγιο λόγο και πόσες προστακτική. Πόσες φορές τη μέρα ακούτε να απευθύνονται σε εσάς με πλάγιο λόγο και πόσες με προστακτική;

Ίσως φταίει το γεγονός ότι τα πρώτα μου χρόνια τα πέρασα εκτός Ελλάδος και το «λογισμικό» της γλώσσας που μου «φορτώθηκε» ήταν της ευγενίας, ίσως γιατί αργότερα στην Ελλάδα, γαλουχήθηκα επίσης με τον ίδιο τρόπο απο το οικογενιακό μου περιβάλλον, αλλά ειλικρινά δεν μπορώ την αγένια. Ούτε να την φέρω, ούτε να την υπόκειμαι. Η μητέρα μου, έχοντας καταλήξει σε αυτή την χώρα, έτρεμε στην ιδέα ότι θα εξελισσόμουν σε έναν άξεστο, δίχως «τρόπους» άντρα και πάνω απο όλα, ότι δεν θα μπορούσα να συνοδεύσω μια κυρία, όπως της αρμόζει. Έτσι, όταν έκλεισα τα έντεκα, άρχισε να με νουθετεί και να με βάζει να τη συνοδεύω σε διάφορες εκδηλώσεις, μαθαίνοντάς με όλες τις αβρότητες που απαιτούν οι περιστάσεις με αρκετά Σπαρτιάτικο τρόπο. Οπότε ναι, όλα εκείνα τα «φλώρικα», όπως χαρακτηρίζονται, μου έχουν γίνει βίωμα, όπως το να ανοίγω την πόρτα, να τραβάω την καρέκλα, να σηκώνομαι όταν κάποια γυναίκα σηκώνεται απο το τραπέζι και πάνω απο όλα, να είμαι ευγενικός σε όλες τις περιστάσεις.

Όμως ευγένια, δεν είναι να έχεις «τρόπους», να γνωρίζεις τον κώδικα του savoir vivre και να μην πηγαίνεις ανθοδέσμη σε μια επίσκεψη. Ευγένια είναι να τιμάς το λόγο σου, να σέβεσαι τον συνάνθρωπό σου, το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεσαι και πάνω απο όλα να έχεις μπέσα, άλλη λατρεμένη λέξη της Ελληνικής γλώσσας. Όταν λοιπόν έρχομαι αντιμέτωπος με καταστάσεις και ανθρώπους μη ευγενικούς, όχι ευγενείς, βρίσκομαι πάντα σε μια αμήχανη κατάσταση ανάμεσα στο να μην «προδώσω» τις αρχές μου και στο να παραδοθώ στην αντίδραση που προκαλεί η δράση. Δυστυχώς μάλλον, παραδίνομαι στις δικές μου αρχές με αποτέλεσμα να προσφέρω μια εφήμερη νίκη στον άλλον, καθιστώντας με έναν δειλό εχθρό και εννοείται να βγαίνω ο «χαμένος» της υπόθεσης. Δυστυχώς ζώντας στην Ελλάδα, αντιμετωπίζω συχνά τέτοιου είδους καταστάσεις, τόσο που εύχομαι να ζούσα κάπου μέχρι τον Μεσοπόλεμο.

Όταν λοιπόν εχθές, αντιμετώπισα για άλλη μια φορά κάποιον μη ευγενικό, ο οποίος με νταβατζιλίκι και δίχως ίχνος σεβασμού, απέναντι στο φύλο του, τα λόγια του κι εμένα, προσπαθούσε να επιβληθεί πράττοντας αυτό που εξυπηρετεί τα προσωπικά του συμφέροντα, ακυρώνοντας όλα τα συμφωνηθέντα μονοκοντυλιά, ε δεν άντεξα και του ‘πα:

«Μπορείτε να πάτε στο διάλο σας παρακαλώ;»


32 σχόλια:

  1. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου αλλά το τέλος με έστειλε!

    Δυστυχώς δεν ε΄πιμαι τόσο ευγενής όσο εσύ, αν τύχω σε μαλάκα τότε τον/την παίρνει ο διάολος κατ ευθείαν... είμαι πιο νευρικός απ ό,τι θα θελα!

    Σας θαυμάζω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ πάλι δεν με θαυμάζω καθόλου, καθώτι αποτελεί αίτιο για πολλά ψυχοσωματικά που απέκτησα!

      Διαγραφή
  2. μια κι εδώ έμαθες ''ωραίες'' εκφράσεις της Ελληνικής ,μάθε μας ποιες ειναι οι αντίστοιχες Ταΰλανδέζικες!προς τα εκεί θα πάμε όλοι σε λίγο,να μην ξέρουμε 2-3 πραγματάκια να συνεννοηθούμε;;;
    Φαίνεται η ανωτερότητά μας ,γιατί μπορούμε να συνδυάσουμε αγένεια με ευγένεια (όπως φαίνεται στην τελευταία πρότασή σου)...τώρα να πω ότι δεν θα τον πείραξε και πολύ η απάντησή σου ...μάλλον θα το διαπίστωσες και μόνος σου!
    (να υποθέσω πως έχασες τη δουλειά;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι να μείνετε εδώ που είστε γιατί πολλοί μαζεύτηκαν εκεί κάτω και σκοπεύω να επιστρέψω. Αυτό μου έλειπε να το ζήσω κι εκεί.

      Διαγραφή
    2. αυτή η απάντηση είναι δείγμα ευγένειας;;;

      Διαγραφή
    3. Χαχαχα! Εσένα βρε θα σου έχω αιώρα κρατημένη κάτω απο τον κοκοφοίνικα!

      Διαγραφή
  3. Σε τέτοια περίπτωση παραήσουν ευγενικός είναι η αλήθεια..
    Χρησιμοποιώ και προστακτική και την ευγενική της χρήση όπως λες, μιας που έρχομαι σε επαφή με κοινό.. δεν το έχουν όλοι όμως..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ δεν έχω απο το άλλο γιατί πραγματικά μετά χαλιέμαι!

      Διαγραφή
  4. η ευγένεια, αν την έχεις, γίνεται δεύτερή σου φύση. δεν μπορείς να την αποχωριστείς σε ότι και να έρθεις αντιμέτωπος.
    θυμώνεις με τον εαυτό σου μετά; κακώς! να τον θαυμάζεις πρέπει! βλέπεις, ευγένεια και ήθος μαζί πάνε. νομίζεις πολλοί το διαθέτουν;
    να ήξερες πόσοι σε κρυφο-ζηλεύουν και πόσοι πολλοί σε θαυμάζουν!

    φιλιά πολλά και ένα όμορφο σ/κ να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ ζηλεύω την γκαγκουριά που έχουν ορισμένοι, ικανοί να λειτουργούν δίχως να λογαριάζουν τίποτα απολύτως. Αλλά είναι αργά να αλλάξω.
      Καλό Σ/Κ!

      Διαγραφή
    2. γκαγκουρια;;;;μετάφραση σας παρακαλω!

      Διαγραφή
    3. http://www.slang.gr/lemma/show/kagkouras_48/

      Και μετά μου μιλάς για Ελληνική γλώσσα!!!
      Απίστευτο site! Θα σου χρειαστεί που θα επιστρέψεις στις αίθουσες!

      Διαγραφή
    4. α! σας ευχαριστώ πολύ! θα χρησιμοποιώ κι εγώ αυτή τη λέξη ,μου άρεσε!!!!

      Διαγραφή
  5. Η γλώσσα είναι αντάξια του λαού που τη μιλάει, αγαπητέ Ben― γι αυτό πικραινόμαστε..
    Τούτη η ανάρτηση μπήκε στην καρδιά μου γιατί το έχω καμάρι που ποτέ δεν χρησιμοποιώ Προστακτική― μοιάζουμε τόσο; Χάρηκα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. :-) Κι σκεφτόμουν αρχικά να την κάνω αφιέρωση σε σένα Δάφνη!

      Διαγραφή
  6. Δεν υπάρχεις...
    Σ'αγαπώ....
    Δημήτρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δυστυχώς...τον τελευταίο χρόνο και στην προσπάθειά μου να επιβιώσω, έμαθα την αγένεια. Δεν είμαι καθόλου περήφανη γι' αυτό. Είμαι όμως περήφανη που κατάφερα επιτέλους να πάψω να κλαίω. Ετσι...θα ζήσω μία ακόμη μέρα...
    Χάρηκα που σε γνώρισα μέσα απο αυτή σου την ανάρτηση.
    Θα περνάω...
    Καλό Σαββατοκύριακο!...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι τραγικό να μιλάμε για επιβίωση, μέρα με τη μέρα, οπλισμένοι με την αγένια και τον ζαμανφουτισμό. Καταλαβαίνω τι εννοείς.
      Καλωσήρθες.

      Διαγραφή
    2. Καλώς σε βρήκα! Τραγικό, δε θα πει τίποτα...
      Με νύχια και με δόντια κρατάω τον εαυτό μου να είμαι μονάχα... σεμνά αγενής και όχι αδιάφορη. Δεν τολμάω ούτε να σκεφτώ τον εαυτό μου αδιάφορο. Νομίζω απλά οτι εκεί θα έρχονταν το τέλος...

      Διαγραφή
  8. Ολη η ιστορία, μ' έφερε δεν ξέρω πόσα χρόνια πίσω. Μια κυρία στην γειτονιά, με ένα αγοράκι, απο χώρα της Ασίας, δεν ξέρω ακριβώς, φερόταν πολύ ευγενικά... τόσο που μας ξένιζε.

    Δεν μπορώ να επιβιώσω με την ευγένεια... οσο κι αν το θέλω, οσο κι αν κάθε φορά, που κανω ή λέω, κάτι που δεν μ' αρέσει, βλέπω την γιαγιά βασιλικούλα, να μου ρίχνει σφαλιάρα απο τον άλλο κόσμο.

    Και ποιόν έλληνα, εχεις δει εσύ, να μην χρησιμοποιεί την προστακτική, όσο ευγενικός και αν ειναι.
    Το σήμερα, μας έκανε να μην γνωρίζουμε τους εαυτούς μας πλέον.

    Υπομονήηηηηη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μια χαρά το πας. Το χε πιάσει το νόημα η γιαγιά Βασιλικούλα.

      Διαγραφή
  9. Είμαι και εγώ ευγενικός από οσο θυμαμαι τον εαυτο μου ,ισως οτι προερχομαι απο γονεις εκπαιδευτικούς να εχει παιξει καποιο σημαντικο ρολο.Αλλα σαν εσωστρεφής ανθρωπός που ειμαι φοβαμαι τον σκοτεινό μου εαυτό μου και τρομαξά οταν τον ανακαλυψα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο "σκοτεινός" μας εαυτός είναι μια έκλπηξη για τους άλλους που νομίζουν πως μας ξέρουν.

      Διαγραφή
  10. Χαχαχαχα...χίλια να πάτε να γαμηθείτε σας εύχομαι! Θεός!

    Μου θυμίζεις μια φορά που είχα γυρίσει και είχα πει σε μια αντίστοιχη περίπτωση, ότι αν δεν με περιόριζαν οι τρόποι μου θα σας έστελνα στο διάολο...ωστόσο λέω να συγκρατηθώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δυστυχώς, σε όλους μας λίγο πολύ, κάτι μας θυμίζει.

      Διαγραφή
  11. Θα έλεγα ότι η γλώσσα μας είναι αρκετά ευέλικτη γι αυτό και μπορούμε να εκφραστούμε με διαφορετικούς τρόπους λέγοντας το ίδιο πράγμα. Το θέμα είναι κατά πόσο μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ευλιξία αυτή και να είμαστε κι εμείς το ίδιο ευέλικτοι (βλέπε διπλωμάτες)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το θέμα είναι πόση υπομονή θα έχουμε πια καθότι έγινε limited edition!

      Διαγραφή
  12. Ξανάρθα, να πω καλό καλοκαίρι και εύχομαι να περνάς υπέροχα.
    φιλί δροσερό κερασένιο και ρ/β τον σεπτέμβρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ฉันหวังว่าคุณจะดี....όχι τώρα πες μου τι κατάλαβες;;
    จูบ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ!!!!!!!!!!!!
      Πολλά respectια Νασια!!!
      ΘΕΑ!!!

      Διαγραφή
  14. Πολύ ωραίο ποστ! Η γλώσσα, μάλλον η χρήση της γλώσσας, δείχνει πολλά πολιτισμικά στοιχεία που έχει ο λαός που τη μιλάει. Επομένως, τα πράγματα για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία δεν είναι και πολύ καλά...

    Πολλοί άνθρωποι μας φέρνουν στα όριά μας, αλλά είναι θέμα καθαρά δικό μας εάν θα επιλέξουμε να γίνουμε ένα με τη μάζα ή αν θα ακολουθήσουμε τις προσωπικές μας αρχές

    οπότε, καλά του είπες! :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Feel FREE to comment...